“GETSEMANI” KOMPOSISI BERDASARKAN KISAH YESUS SAAT BERDOA DI TAMAN GETSEMANI UNTUK ANSAMBEL CAMPUR

Kezya Sugeng Wibowo, Haris Natanael Sutaryo, I Gusti Wiryawan Budhiana

Abstract


Musik program naratif merupakan salah satu dari jenis musik. Seperti musik gereja yang saat ini terus berembang banyak menggunakan ektramusikal melalui kisah atau peristiwa dalam Alkitab. Namun jarang sekali terdapat komposisi musik program naratif untuk Gereja dengan menggunakan narasi dan vokal sebagai pemandu alur cerita dengan diiringi instrumen musik. Dengan deminikian penulis tergerak untuk membuat karya komposisi dengan narasi dan vokal dalam komposisi musik yang berjudul “Getsemani”. “Getsemani” merupakan sebuah komposisi program naratif untuk ansambel campur yang di dalamnya terdiri dari instrumen violin 1, violin 2, viola, cello, contrabass, dan solo vokal tenor. Komposisi ini dibuat untuk merepresentasikan suasana dalam kisah Yesus saat berdoa di taman Getsemani. Tujuan dari komposisi ini agar pendengar dapat mengambil makna atau pesan untuk dijadikan bahan perenungan. Metode yang dilakukan penulis pada saat proses penciptaan karya ini diantaranya; penentuan konsep, pengamatan beberapa studi pustaka, menentukan judul, instrumen, tangganada, penulisan narasi, dan penulisan notasi yang di dalamnya terdapat proses kreatif seperti menambah dinamika, menentukan melodi, dan harmoni. Penggambaran suasana yang dipresentasikan dalam karya ini terdapat dalam struktur dan bentuk pada 5 gerakan. Analisis yang telah penulis lakukan menarik kesimpulan bahwa dalam mempresentasikan sebuah karya, untuk mendapatkan penggambaran suasana dapat dilakukan dengan cara menggunakan tangganada, ritmik, melodi, dan dinamika.

Kata kunci Getsemani Musik program naratif Implementasi Ansambel campur Struktur dan bentuk

ABSTRACT

Narrative program music is one of a kind music. Like Church music which is currently developing a lot of extra-musical uses through stories or events in the Bible. However, it is rare to find narrative program music compositions for the Church using narration and vocals as story guides accompanied by musical instruments. In this way, the author is moved to create a composition with narration and vocals in a musical composition entitled “Gethsemane”. “Gethsemani” is a narrative program composition for a mixed ensemble consisting of violin 1, violin 2, viola, cello, contrabass, and tenor solo vocals. This composition was created to represent the atmosphere in the story of Jesus while praying in the garden of Gethsemane. The purpose of this composition is so that listeners can take the meaning or message to be used as material for contemplation. The methods used by the author during the process of creating this work include; determining concepts, observing several literature studies, determining titles, instruments, scales, writing narratives, and writing notations in which there is a creative process such as adding dynamics, determining melodies, and harmonies. The description of the atmosphere presented in this work is contained in the structure and form of the 5 movements. The analysis that has been done by the author draws the conclusion that in presenting a work, to get a description of the atmosphere can be done by using scales, rhythmic, melodic, and dynamics.

Keywords Getsemani Narrative program music Implementation Mixed Ansambel Structure and form


Full Text:

PDF

References


Adler, Samuel, and Peter Hesterman. 1989. The Study of Orchestration. Vol. 2. WW Norton New York, NY.

Alexander, Peter. 2008. Professional Orchestration Vol 1: Solo Instruments & Instrumentation Notes. Alexander University Inc.

Ammer, Christine. 2004. The Facts on File Dictionary of Music. Infobase Publishing. Banoe, Pono. 2003. Kamus Musik. Kanisius.

Belkin, Alan. 2018. Musical Composition: Craft and Art. Yale University Press.

DuBois, Ted Alan. 1984. “Christian Friedrich Daniel Schubart’s" Ideen Zu Einer Asthetik Der

Tonkunst": An Annotated Translation.”

Indonesia, Kamus Besar Bahasa. 2008. “Departemen Pendidikan Nasional.” Jakarta: Pusat Bahasa.

Indonesia, Lembaga Alkitab. 2004. “Alkitab.”.

Karl, Edmund Prier Sj. 1991. “Sejarah Musik Jilid 1.” Pusat Musik Liturgi. Pusat Musik Liturgi.

Karl,Edmund Prier Sj. 1996. “Ilmu Bentuk Musik.” Yogyakarta: Pusat Musik Liturgi. Kregor, Jonathan. 2015. Program Music. Cambridge University Press.

Simanungkalit, Nortier. 2013. Teknik Vokal Paduan Suara. Gramedia Pustaka Utama.

Stein, Leon. 1962. Structure and Style: The Study and Analysis of Musical Forms. Evanston, Ill.: Summy-Birchard Company.

Stone, Stephen C. 2018. Music Theory and Composition: A Practical Approach. Rowman & Littlefield.


Article Metrics

Abstract view : 132 times
PDF - 219 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


___________________________________________________________
IDEA: Jurnal Ilmiah Seni Pertunjukan
ISSN 1411-6472
Published by Institut Seni Indonesia Yogyakarta
Website: https://journal.isi.ac.id/index.php/IDEA