STRATEGI POSITIONING DAN DIFERENSIASI DALAM UPAYA MEMBANGUN BRAND, STUDI KASUS NGAYOGJAZZ

Agnes Tika Setiarini

Abstract


Ngayogjazz adalah salah satu festival musik jazz yang diselenggarakan rutin setiap satu tahun sekali di Yogyakarta. Festival ini mengalami peningkatan jumlah penonton yang signifikan setiap tahunnya. Keberhasilan Ngayogjazz ini adalah salah satu hasil dari strategi pemasaran yang dijalankan. Strategi pemasaran yang baik akan menjadi penentu suksesnya pemasaran sebuah produk. Segitiga positioning, diferensiasi, brand (PDB) adalah salah satu pengembangan dari konsep pemasaran oleh Kertajaya. Teori ini dapat menjadi landasan untuk menentukan strategi positioning dan diferensiasi yang tepat bagi sebuah produk. Penelitian ini difokuskan pada penerapan teori segitiga PDB dalam Ngayogjazz. Metode penelitian menggunakan metode kualitatif pendekatan studi kasus. Pengumpulan data dilakukan melalui indepth interview. Hasil dari penelitian ini adalah rumusan upaya-upaya strategi positioning dan diferensiasi dalam festival Ngayogjazz. Kesimpulan yang dihasilkan, penerapan segitiga PDB dalam Ngayogjazz penting dilakukan agar penyelenggara mengetahui sejauh mana maksudnya tersampaikan pada masyarakat. Hasil dari analisis menggunakan segitiga PDB, Ngayogjazz telah membentuk sebuah brand sebagai festival musik jazz yang memiliki karakter kota Yogyakarta. Ngayogjazz is one of the jazz festivals held regularly in Yogyakarta. The number of audiences in this festival has increased significantly every year. The success of Ngayogjazz is one of the results of its marketing strategy. A good marketing strategy will determine the success of the product and will also build a strong brand for itself. Positioning, differentiation, and brand (PDB) is one of the developments of Kertajaya's marketing concept. PDB Triangle could be the basis for determining the appropriate positioning and differentiation strategies for a product. The research focuses on the application of PDB triangular theory in Ngayogjazz, using qualitative method with case study approach. Data is collected through in-depth interview. These methods can measure to which extent does Ngayogjazz applies marketing theory (in this case, positioning and differentiation). The results from this study is the formulation of positioning and differentiation strategy in Ngayogjazz festival. This study concludes that the application of the PDB triangle in Ngayogjazz is important so that the organizers know to which extent the intention is conveyed to the public. The results of the analysis using PDB triangle shows that Ngayogjazz has formed a brand as a jazz music festival that wears the characteristics of the city of Yogyakarta.

Full Text:

PDF

References


Buku:

Allen, J, William O’Toole, dkk. 2010. Festival & Special Event Management 5 Edition.

Milton: The Wiley Advantage.

Chong, D. 2010. Arts Management. New York: Routledge.

Creswell, J. W. 2010. Research Design Pendekatan Kualitati, Kuantitatif, dan Mixed.Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Hasan, A. 2013. Marketing dan Kasus-Kasus Pilihan.Yogyakarta: CAPS.

Hauptfleisch, T. 2007. Festivalizing. Brill, Rodopi.

Kartajaya, H & Yuswohady. 2005. Positioning, Diferensiasi, & Brand Concepts: Strategy That Works. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama

Kotler, P. 2005. Manajemen pemasaran (Edisi 11), Jakarta: PT. Indeks Kelompok Gramedia.

Miles, M.B. & Huberman, A.M, 1994. Qualitative Data Analysis. Thousand Oaks: Sage Publications.

Ries, A & Jack Trout. 2000. Positioning – The Battle for Your Mind. Warner Books.

Thompson, A & A.J. Strickland. 1998. Strategic Management Concepts and Cases, 10th edition. Boston: McGraw-Hill.

Yin, R. K. 2005. Studi Kasus, Desain dan Metode. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Jurnal:

Aaker, J.L. 1997. Dimensions of Brand Personality.

Ardiyanti, F. 2014. Strategi Positioning dan Diferensiasi dalam Upaya Membangun Brand Legipait Coffeeshop.

Biel, A.L. 1992. How Brand Image Drives Brand Equity.

Bodin, J & Odby, J. 2008. Positioning and Brand Personality within Research Charity Organization.

Murgiyanto, Sal. 2014. Membaca Festival, Menyimak IIMF 2014.

Rosilawati & Reagan. 2009. Strategi Positioning Slank dalam Menanamkan Citra sebagai Salah Satu Grup Band di Indonesia.




DOI: https://doi.org/10.24821/jtks.v1i2.1641

Article Metrics

Abstract view : 3186 times
PDF - 13892 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Agnes Tika Setiarini

Editorial Address:

Graduate School of the Indonesia Institute of the Arts Yogyakarta

Jalan Suryodiningratan 8 Yogyakarta 55143, Indonesia

Telp./Fax: 0274 419791 email: tatakelolasenijurnal@gmail.com

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Visitors