The Dominance of Father's Role in the Film Ngeri-Ngeri Sedap

Putri Aryati, Vani Dias Adiprabowo

Abstract


The purpose of this research is to identify the pattern of family communication in the film "Ngeri-ngeri Sedap". Film Ngeri-ngeri Sedap 2022 directed by Bene Dion tells the story of a family drama, telling the story of Pak Domu and Mak Domu who live with Sarma, their only daughter. The husband-and-wife couple wanted their three sons who had wandered for a long time to come home to attend a traditional event. But their three children refused because their relationship was not harmonious. This research was conducted with a type of qualitative research using the semiotic analysis model developed by John Fiske. The results of this study indicate that the communication in this film is quite problematic. This can be seen in the results of John Fiske's research on three levels of semiotics, namely the level of reality, the level of representation, and the level of ideology. The level of reality shows that the pattern of family communication implemented in this film has a paternalistic, namely a pattern where only one family member controls the family. In the case of this family, it is the father who controls the family.

Keywords: Dominance, Fatherhood, Monopoly Communication Patterns, Film Ngeri-ngeri Sedap


Full Text:

PDF

References


Ahmad Nasrudi. (2022). Kepemimpinan Paternalistik: Karakteristik, Keunggulan, Kelemahan. https://cerdasco.com/kepemimpinan-paternalistik/

Alisher Tohirovich Dedahanov, Faridun Bozorov, S. S. (2019). Paternalistic Leadership and Innovative Behavior: Psychological Empowerment as a Mediator. MDPI, 1. https://www.mdpi.com/2071-1050/11/6/1770

An Nur, F. (2022). Representasi Pola Komunikasi Orang Tua Tunggal Pada Film Yang Tak Tergantikan (2021). Komuniti : Jurnal Komunikasi Dan Teknologi Informasi, 14(1), 27–43. https://doi.org/10.23917/komuniti.v14i1.16113

Asri, R. (2020). Membaca Film Sebagai Sebuah Teks: Analisis Isi Film “Nanti Kita Cerita Tentang Hari Ini (NKCTHI).” Jurnal Al Azhar Indonesia Seri Ilmu Sosial, 1, 74.

Auliya Wahyu Larasati, W. A. (2023). Representation of Gender Equality in Ngeri Ngeri Sedap Films. Universitas Amikom Yogyakarta, 593.

Desyam Tri Wahyuni, P. F. (2023). Satire Sebagai Penyampaian Kritik Sosial Sistem Kapitalisme Dalam Film Okja (Analisis Semiotika John Fiske). KOMUNIKASI : Jurnal Komunikasi Penerbit: LPPM Universitas Bina Sarana Informatika, 12, 30.

Endi Sukarno. (2019). Perempuan dalam Cengkraman Budaya Patriarki. https://radarjogja.jawapos.com/opini/2019/10/09/perempuan-dalam-cengkraman-budaya-patriarki/

Evi Hafizah, P. S. (2019). Pola Komunikasi Keluarga Dalam Membentuk Karakter Anak. Semantic Scholar, 6.

Fakhrur Rozi, V. A. (2022). Makna Keluarga Batak Dalam Film Ngeri-ngeri Sedap. PENDALAS: Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan Pengabdian Masyarakat Yayasan Pendidikan Islam Dan Multikultural, 264.

FIkri Andi M. (2023). Pola Komunikasi Keluarga Dalam Film Pengabdi Setan Setan 2 Communion. DIGICOM : Jurnal Komunikasi Dan Media, 3, 13.

Firmando, H. B. (2020). Suku batak tradisional masih tetap dengan kehidupan sosial yang dianut secara turun-temurun dari Nenek moyangnya. JISA: Jurnal Ilmiah Sosioologi Agama Prodi Sosiologi Agama Fakultas Ilmu Sosial UIN SU Medan, 3, 52.

Hauzan, M. D., & Nuraeni, R. (2022). The Meaning of Motivation in the Netflix Documentary Serial “The Last Dance” (John Fiske Semiotic Analysis). Budapest International Research and Critics Institute-Journal (BIRCI-Journal), 5, 14229.

Joi B. Henry, MSN, CNL, R., Wrenetha A. Julion, PhD, MPH, RN, F., Dawn T. Bounds, PhD, RN, P.-B., & and Jen’nea Sumo, PhD, R. (2020). Fatherhood Matters: An Integrative Review of Fatherhood Intervention Research. Sagepub, 36, 20.

Melisa Srimurty Aprilia, Intan Alvionita, Misbahul Khoiri, M. F. A. dan Y. A. (2021). Implementasi Gaya Kepemimpinan Menggunakan Tipe Paternalistik Dalam Meningkatkan Sumber Daya Manusia ( Study Kasus Wisata Eco Park Desa Bremi Kabupaten Probolinggo). Urnal Politik Dan Sosial Kemasyarakatan, 13, 44.

Muhammad Ali Mursid Alfathoni, D. M. (2020). Pengantar Teori Film (1st ed.). Grub Penerbitan CV. Budi Utama.

Murti, N. D. (2022). Presentasi Pola Komunikasi Keluarga Dalam Film Keluarga Cemara (pp. 1–58).

Nexen Alexandre Pinontoan. (2022). Representasi Patriotisme Pada Film Soegija (Analisis Semiotika John Fiske). Universitas Budi Luhur, VOL. 08 NO, 192.

Ningsih, L. A. P. (2022). Konsep Keluarga Sakinah M. Quraish Shihab dalam Resiliensi Keluarga di Masa Pandemi COVID-19. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, 6(4).

Prof. Deddy Mulyana, M.A., P. D. (2020). Metodologi Penelitian Kualitatif, paradigma baru ilmu komunukasi dan ilmu sosial lainnya (pipih latifah (ed.); cetakan ke).

Pudjiastuti, SR. Hidayat, H., & dan Fadli, M. (2021). Budaya Paternalistik Dalam Kepemimpinan di Kasepuhan Sinar Resmi. Program, Magister PPKn STKIP Arrahmaniyah Depok, 2.

Ruth Novelita, Muhammad Luthfie, M. F. (2019). Komunikasi Budaya Melalui Prosesi Perkawinan Adat Pada Suku Batak Toba. Universitas Djuanda Bogo, 5, 37.

Sekar Pratiwi, Ima Rahmawati, H. L. (2022). Gaya Kepemimpinan Paternalistik Kepala Sekolah TerhadapKepuasan Kerja Guru. JURNAL KAJIAN ISLAM MODERN, 8, 51.

Shenny Ayunuri Beata Sitinjak, R. M. P. S. (2022). Satire Analysis In The Movie Ngeri-ngeri Sedap. Universitas Buddhi Dharma, 155.

Sholikhah, A. (2020). Yinyang Jurna Studi Islam, Gender, dan Anak. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Purwokerto, Vol.15. No, 113.

susiati. (2020). Concept Of Conflict In The Films “Aisyah Biarkan Kami Bersaudara” By Herwin Novianto. Universitas Iqra Buru.

Tigy Ambar Silvanari. (2021). Representasi_Karakter_Ayah_pada_Film_NKCTHI:_Nanti_Kita_Cerita_tentang_Hari_Ini. Pembangungan Jaya Universty, 2, 56.

Ukhwani, R. (2020). Harmonisasi Pola Komunikasi Keluarga Dalam Film Keluarga Cemara. Universitas Hasanudin.

Vika Andriyan, F. R. (2022). Makna Keluarga Batak Dalam Film Ngeri-ngeri Sedap. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Vol2. No.3, 256.




DOI: https://doi.org/10.24821/tnl.v20i2.9651

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Flag Counter 

  

View My Stats

 

 

ISSN: 1411-6464 (Print)

ISSN: 2685-8274 (Online)