Perancangan Gim Visual Novel Arok Dedes untuk Meningkatkan Kesadaran Literasi Sejarah bagi Remaja

Rikhana Widya Ardilla, Edi Jatmiko, Mochamad Faizal Rochman

Abstract


Salah satu kisah sejarah yang masih relevan dan diangkat dalam media populer remaja adalah pendirian Kerajaan Singasari. Contoh novel roman histori berlatar Singasari adalah Arok Dedes karya Pramoedya Ananta Toer. Arok Dedes memberikan kesempatan generasi muda untuk berkenalan dengan kisah Singasari dengan lebih kompleks dan kritis. Tujuan perancangan ini adalah untuk memberikan bentuk wahana baru bagi novel Arok Dedes dalam bentuk media audio visual interaktif yaitu gim visual novel sehingga menjadi jembatan bagi generasi muda untuk mengenal dan menikmati Arok Dedes, sejarah berdirinya Singasari serta meningkatkan literasi sejarah melalui jenis—jenis media baru seperti gim yang dekat dengan generasi muda.

Kata Kunci: Literasi Sejarah, Ken Arok, Ken Dedes, Remaja Akhir, Visual Novel

One of the most relevant and familiar historical tales of Indonesia that is often adapted in popular teen medias is the founding of Singasari. One example is the historical romance Arok Dedes by Pramoedya Ananta Toer. Arok Dedes provides the younger generation an opportunity to acquaint themselves with the tale of Singasari in a more complex and critical manner. The purpose of this design is to provide a new vehicle for Arok Dedes in the form of an interactive audio visual media of the visual novel which can serve as a bridge to the younger generation to familiarize themselves with and enjoy Arok Dedes, the history of Singasari’s founding, and to increase historical literacy through new forms of media more familiar with the younger generation such as video games.

Keywords: Historical Literacy, Ken Arok, Ken Dedes, Late Adolescent, Visual Novel



Keywords


Literasi Sejarah; Ken Arok; Ken Dedes; Remaja Akhir; Visual Novel; Historical Literacy; Late Adolescent

Full Text:

PDF

References


Aisiah, A., Suhartono, S., & Sumarno, S. (2016). “The measurement model of historical awareness”. Research and Evaluation in Education, 2(2), 108-121.

Banindro, Baskoro Suryo, Asnar Zacky, & Rikhana Widya Ardilla. (2021). Merancang Concept art “Arok Dedes” Adaptasi Novel Pramoedya Ananta Toer. Yogyakarta: BP ISI Yogyakarta. Buku Ajar.

Gilbert, Lisa. (2019). ““Assassin’s Creed reminds us that history is human experience”: Students’ senses of empathy while playing a narrative video game”. Theory & Research in Social Education, 1–30.

Irawan, Dika. (2017). “Begini Cara Mengenalkan Sejarah untuk Generasi Milenial”, Bisnis Style. [Daring]. Tersedia: https://lifestyle.bisnis.com/read/20171215/220/718774/begini-cara-mengenalkan-sejarah-untuk-generasi-milenial. [Diakses: 21 Oktober 2022].

Karnadi, Alif. (2021). “Pasar Gim di Indonesia Mencapai US$1,92 Miliar pada 2021”, Data Indonesia. [Daring]. Tersedia: https://dataindonesia.id/digital/detail/pasar-gim-di-indonesia-mencapai-us192-miliar-pada-2021. [Diakses: 9 September 2022].

Kurniawan, Ramilury. (2017). “Antara Sejarah dan Sastra: Novel Sejarah Sebagai Bahan Ajar Pembelajaran Sejarah”, Sejarah dan Budaya: Jurnala Sejarah, Budaya, dan Pengajarannya. Vol. 11, No. 1 (2017). 55-70.

Octavia, P., & T. Kusumandyoko. (2021). “PERANCANGAN KOMIK SEJARAH KERAJAAN SINGHASARI UNTUK REMAJA USIA 15-19 TAHUN”. BARIK, 2(1), 16-30.

Prayogha, Adhe Pandhu Dwi & Mudafiq Riyan Pratama. (2020). “Implementasi Metode Luther untuk Pengembangan Media Pengembangan Tata Surya Berbasis Virtual Reality”, BIOS: Jurnal Teknologi Informasi dan Rekayasa Komputer. Vol. 1, No. 1, Maret 2020. 1-14.




DOI: https://doi.org/10.24821/fenomen.v1i2.10723

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

___________________________________________________________
Fenomen: Jurnal Fenomena Seni
eISSN 2963-5799
Published by Institut Seni Indonesia Yogyakarta
Website: https://journal.isi.ac.id/index.php/fenomen/index


This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0