Objektivikasi Perempuan Tua dalam Fotografi Jurnalistik Analisis Semiotika pada Foto-Foto Pameran Jalan Menuju Media Kreatif #8

Sigit Surahman

Abstract


Penelitian ini berfokus pada objektivitas perempuan tua dalam fotografi jurnalistik. Objektivikasi perempuan adalah objek yang menarik karena menjadi sebuah fenomena dalam kehidupan masyarakat. Hampir di setiap media massa, perempuan diposisikan sebagai pelengkap dunia laki-laki. Paras cantik dan keindahan lekuk tubuh perempuan dijadikan sebagai objek seksual. Lain halnya dalam karya fotografi pada pameran “Jalan Menuju Media Kreatif #8”. Dengan analisis deskriptif interpretif berparadigma kritis, penelitian ini bertujuan mendeskripsikan dan menginterpretasikan data yang bersangkutan dengan objektivikasi dan mitos dalam karya fotografi jurnalistik. Variabel penelitian ini adalah fotografi jurnalistik, perempuan, dan komunikasi visual. Terdapat tiga objektivikasi perempuan dalam karya foto jurnalistik ini: pertama, objektivikasi perempuan terletak pada inner beauty; kedua,; perempuan menikmati pekerjaannya sebagai ibu rumah; dan ketiga, perempuan tampil tanpa make up tebal. Mitos kecantikan perempuan terletak pada inner beauty, dalam foto-foto ini disajikan melalui keaslian wajah, profesi, dan ketaatannya. Mitos lain adalah penempatan perempuan yang selalu di wilayah domestik. Dengan demikian, perempuan tidak lagi hanya menghabiskan waktunya untuk berdandan dan bergaya.

 

Abstract
Objectification of Elderly Women in Photojournalism: Analysys of Semiotics on the Photographs of ‘Jalan Menuju Media Kreatif #8’. This study focused on elderly women objectivity in photojournalism. The objectification of women is an interesting object because it has become a phenomenon in the society. Almost in every mass media, women are positioned as the complement of men’s worlds. Pretty faces and the beauty of women’s curves are made as sexual objects. There was a difference in the photography exhibition in the event of “Jalan Menuju Media Kreatif #8”. By using interpretative descriptive analysis with critical paradigm, this research aims to describe and to interpret the data related to the objectification and myths in the photography works of photojournalism. The variables of this research are photojournalism, women, and visual communication. There are three objectifications of women in those works of photojournalism; first, objectification of women on their inner beauty; second, women enjoying their work as homemakers; and three, women without thick make-up. The myth of female beauty lies in the inner beauty,therefore in the photographs they were represented through the authenticity of their faces, professions, and obediences. Another myth is the position of women in the domestic sphere. Thus, women did not just spend their time to dress up and to be stylish.


Keywords


objectification; photography; feminism; visual communication

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24821/rekam.v14i1.2136

Article Metrics

Abstract view : 3024 times
PDF - 2789 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

View Rekam Stats