Analisis Musikal pada Proyek Video Musik “SM Remastered”

Eugenea Gifka Yochanan

Abstract


Dalam era industri musik kontemporer, remastering dipahami sebagai upaya mengemas ulang suatu video musik baik dari aspek audio maupun video dengan ide dan kreativitas yang baru. Sehingga video musik tersebut memiliki peningkatan kualitas dan dapat dinikmati oleh pendengar. Proyek SM Remastered mengemuka dengan banyaknya video musik dari artis-artis SM Entertainment yang dirilis pada tahun 1990-an hingga 2000-an. Hasil remastering dipublikasikan melalui media platform Youtube. Beberapa penelitian sebelumnya terkait dengan SM Remastered mengarah pada bisnis musik. Artikel ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan struktur musikal video musik antara versi sebelum remastering dengan sesudah remastering.  Penelitian menggunakan metode kualitatif dengan pengambilan data-data berupa studi diskografi, studi literatur, pustaka, dan dokumen yang bersifat deskriptif. Hasil dari penelitian ini menunjukkan adanya kemasan berbeda dari video musik SM Remastered dari segi struktur musikal, yaitu bagian introduksi dan penutup dengan kontras yang menonjol. Pengolahan konsep dan penyuntingan yang mengedepankan kualitas merupakan indikator penentu bagi keberhasilan pemasaran yang dilakukan.

 

Kata kunci: video musik, remaster, SM Remastered, K-Pop

 

Abstract

In the era of the contemporary music industry, remastering is understood as an effort to repackage a music video from both audio and video aspects with new ideas and creativity so that the music video becomes more interesting and can be enjoyed by audiences around the world. The SM Remastered project emerged with many music videos from SM Entertainment artists released in the 1990s to 2000s being made in remastered versions and published via the YouTube platform. Some previous research related to SM Remastered focuses on the music business. This article aims to determine the differences in the musical structure of music videos between the versions before the remaster and after the remaster. The research uses qualitative methods by collecting data in the form of discography studies, literature studies, libraries and descriptive documents. The results of this research show that there is a different packaging for the SM Remastered music video in terms of musical structure, namely the introduction and ending parts with prominent contrast. Conceptualization and editing that emphasize quality are key indicators for successful marketing of works.


Full Text:

PDF

References


Adorno, T. W. (2020). The culture industry: Selected essays on mass culture. Routledge.

Cresswell, J. W. (2013). Qualitative Inquiry & Research Design: Choosing Among Five Approaches (3rd ed.). SAGE Publication, Inc.

Dewatara, G. W., & Agustin, S. M. (2019). PEMASARAN MUSIK PADA ERA DIGITAL DIGITALISASI INDUSTRI MUSIK DALAM INDUSTRI 4.0 DI INDONESIA. WACANA, Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 18(1). https://doi.org/10.32509/wacana.v18i1.729

Diehl, M. (2016). Behind the Hype of Remastering Old Albums. Popularmechanics.Con.

Dikky, S. R. A. H., Andung, P. A., & Pietriani, I. G. A. R. (2022). Digital Marketing SM Entertainment Melalui SM Culture Universe Project. Jurnal Digital Media Dan Relationship, 4(2), 37–45.

Koreaboo. (2021). SM Entertainment Is Giving K-Pop Fans A Chance To Learn More About K-Pop’s Rich History Through A “Remastering Project.” Koreaboo.Com.

Kurniawan, A. (2017). Media dan Budaya Populer. Jakarta: Prenada Media.

Mills, G. E. . L. R. G. (2019). Educational Research: Competencies for Analysis and Applications. Pearson.

Permatasari, S. S. (2022). A Study on The Business Model’s Innovation of SM’s Metaverse Brand,“Kwangya” Platform.

Staff, A. (2021). 300 SM Entertainment songs and music videos will be remastered through the “SM Remastering Project.” Allkpop.Com.

Steward, I. (2023). What Is Remastering? How to Remaster an Old Recording. Izotope.Com.

Swara, L. P. (2022). Memaknai Ungkapan Musik Melalui Dimensi Linguistik. EKSPRESI, 11(1).

What does it mean when music is remastered? (2024). Mixbutton.Com.




DOI: https://doi.org/10.24821/ekp.v13i1.11851

Article Metrics

Abstract view : 125 times
PDF - 6 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.