Umi Dachlan sang Ekspresionis Abstrak

Falicha Aulia Rachma

Abstract


This research This research entitled "Umi Dachlan the Abstract Expressionist" raises the issue of Umi Dachlan's journey in pursuing education and art during her lifetime and how her role contributed to advancing art in Indonesia. This research aims to find out the life background, role in the arts and the development of early works to the final works that have been produced by Umi Dachlan. And in collecting research data, the author used a qualitative approach with document study techniques in the form of books, journals, PDFs or e-books.Apart from that, based on research, the following results were obtained: Umi Dachlan is a talented artist, she began to show her talent for interest in art since childhood through her love of drawing. She played an important role in the world of art as the first female lecturer at the Bandung Institute of Technology. Umi Dachlan has received many awards not only from within the country, such as the Best Painting award: Wendy Sorensen Memorial Award, New York, United States. Umi Dachlan has also worked as a co-designer and muralist for various institutions. Umi Dachlan was one of the early and pioneering Indonesian female artists who followed in the footsteps of Emiria Soenassa, along with Erna Pirous, wife of A.D. Pirous, Farida Srihadi, Srihadi's wife, Heyi Ma'mun, Kartika Affandi, daughter of the main Indonesian artist Affandi, Rita Widagdo and Nunung WS. His works have been auctioned by major international auction houses, including Bonhams, Christie's and Sotheby's. Umi Dachlan's early work was influenced by traditional Batik paintings and tapestries, textile works and landscape paintings. As in the work Untitled (1997), until after the death of his mentor Ahmad Sadali in 1987, he developed his own style.

 

Penelitian ini berjudul “Umi Dachlan sang Ekspresionis Abstrak” ini mengangkat masalah mengenai bagaimana perjalanan Umi Dachlan dalam menempuh pendidikan dan kesenian pada semasa hidupnya dan bagaimana peran beliau memberikan kontribusi dalam memajukan kesenian di Indonesia. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui latar belakang kehidupan, peran dalam bidang kesenian dan perkembangan awal karya hingga karya – karya akhir yang telah dihasilkan oleh Umi Dachlan. Dan pada pengumpulan data penelitian ini penulis menggunakan metode pendekatan kualitatif dengan teknik studi dokumen berupa buku, jurnal, pdf ataupun e-book. Selain itu Berdasarkan penelitian, diperoleh hasil berikut: Umi Dachlan seorang seniman yang berbakat, ia mulai menunjukkan bakat ketertarikannya pada seni sejak kecil melalui kegemarannya menggambar. Dia berperan penting dalam dunia kesenian sebagai dosen wanita pertama di Institut Teknologi Bandung. Umi Dachlan banyak mendapatkan penghargaan yang tidak hanya dari dalam negeri saja, seperti penghargaan Best Painting: Wendy Sorensen Memorial Award, New York, Amerika Serikat. Umi Dachlan juga pernah bekerja sebagai co-desainer dan muralis untuk berbagai institusi. Umi Dachlan adalah salah satu seniman perempuan Indonesia awal dan perintis yang mengikuti jejak Emiria Soenassa, bersama dengan Erna Pirous, istri A.D. Pirous, Farida Srihadi, istri Srihadi, Heyi Ma'mun, Kartika Affandi, putri Artis utama Indonesia Affandi, Rita Widagdo dan Nunung WS. Karya-karyanya telah dilelang oleh rumah-rumah lelang besar Internasional, termasuk Bonhams, Christie's dan Sotheby's. Karya awal Umi Dachlan dipengaruhi oleh lukisan Batik tradisional dan permadani, karya tekstil dan lukisan pemandangan. Seperti pada karya Untitled (1997), Hingga setelah kematian mentornya Ahmad Sadali pada tahun 1987, ia mengembangkan gayanya sendiri.

 


Keywords


Biografi, Umi Dachlan, Ekspresionisme Abstrak

Full Text:

PDF

References


Buku

Angraeni, R. (2019). Biografi Ibu Munasiah Nadjamuddin Sebagai Seniman Tari di Makassar. Universitas Negeri Makassar.

Bianpoen, C., Wardani, F., & Dirgantoro, W. (2007). Indonesian women artists: the curtain opens. University Of Tasmania.

Hp, S. (1983). Ida Bagus Nyana: Hasil Karya dan Pengabdiannya. Direktorat Jenderal Kebudayaan.

Spanjaard, Helena. 2004. Exploring Modern Indonesian Art: The Collection of Dr. Oei Hong Djien. Singapore: SNP Editions

Ohorelia, GA dkk. 2000. Ensiklopedia Tokoh Kebudayaan V. Departemen Pendidikan Nasional Jakarta, Jakarta.

Mamannoor. 2000. Umi Dachlan: Imagi dan Abstraksi. Jakarta: Andi Galeri.

Yeo, Vivyan. 2021. Umi Dachlan: Metaphors For Humanity. Singapore: Art Agenda.

Laman

Weng, Amy. 2021. Umi Dachlan. (https://ocula.com/artists/umi-dachlan/, diakses 2 November 2023)

Umi Dachlan. 2023. (https://id.wikipedia.org/wiki/Umi_Dachlan, diakses 2 November 2023)

Umi Dachlan. 2021. (http://archive.ivaa-online.org/pelakuseni/umi-dachlan, diakses 2 November 2023)

Umi Dachlan Pelukis Abstrak dari Bandung Tutup Usia. 2009. (https://news.detik.com/berita-jawa-barat/d-1061936/umi-dachlan-pelukis-abstrak-dari-bandung-tutup-usia, diakses 2 November 2023)

Pameran 11 Perupa Wanita di Bandung, 2012. (http://archive.ivaa-online.org/files/uploads/texts/2012-06-0069.pdf, diakses 3 November 2023)




DOI: https://doi.org/10.24821/jocia.v10i1.11227

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN 2442-3394 (media cetak)  || ISSN 2442-3637 (media online)


View My Stats