Penerapan Tangga Nada Pentatonis dalam Penciptaan Musik Gavotte untuk Kuartet Gitar
Abstract
Pengertian Gavotte adalah tari Perancis antara abad ke 16-18 dalam birama 2/4 atau 4/4. Termasuk sebagai salah satu bagian dalam suita. Memasuki abad 19 Gavotte tidak lagi terbatas pada musik untuk iringan tarian saja, tetapi sudah berdiri sendiri sebagai komposisi musik. Ide penciptaan musik Gavotee untuk kuartet gitar, terinspirasi dari keprihatinan dalam mengajar praktek gitar klasik baik disekolah musik yang formal maupun non formal. Penelitian ini mencari solusi yang terarah, untuk menciptakan model pembelajaran gitar klasik dasar, melalui sebuah penciptaan karya musik Gavotte dengan penerapan tangga nada pentatonik mayor (C-D-E-G-A) untuk kuartet gitar. Pengertian tangga nada pentatonik adalah jenis tangga nada yang memakai lima nada pokok , masing-masing dibedakan dari jarak antar nada. Penciptaan karya musik Gavotte ini dirancang untuk kuartet gitar (gitar 1, 2, 3, 4) bertujuan untuk penempatan pemain sesuai kemampuan ketrampilannya. Gitar 1 untuk murid yang paling tinggi dengan skil tinggi, gitar 2 lebih rendah ketrampilannya begitu juga untuk gitar 3 dan 4. Penggarapan komposisi musik Gavotte lebih ditekankan pada pengolahan ritme, melodi, dan harmoni yang sederhana yang disesuaikan ketrampilan gitar dasar. Metode penciptaan musik terdiri dari tiga langkah yaitu proses tindakan kelas, eksplorasi, dan sosialisasi. Penelitian dalam penciptaan karya musik ini digunakan sebagai model pembelajaran praktik gitar dan dapat menjembatani dalam membantu penguasaan membaca notasi balok, khususnya untuk mengajar kelas group yang terdiri dari 4-6 orang.
Abstract
Application of the Pentatonic Scale in the Creation of Gavotte Music for the Guitar Quartet. Gavotte is a French dance between the 16th-18th centuries in rhythms of 2/4 or 4/4. It was included as one of the parts in the suita. Entering the 19th century, Gavotte was no longer limited to music for dance accompaniment but already stood alone as a musical composition. The idea of creating Gavotee music for guitar quartets was inspired by concerns about teaching classical guitar practice in formal and non-formal music schools. This research seeks a purposeful solution to make a basic classical guitar learning model by creating Gavotte's musical works with the application of major pentatonic scales (C-D-E-G-A) to guitar quartets. The notation of pentatonic scale is a type of scale that uses five principal tones, each distinguished by the distance between notes. The creation of Gavotte's musical work was designed for a quartet of guitars (guitars 1, 2, 3, 4) aimed at placing players according to their abilities. Guitar 1 is for the highest students with high skills; guitar 2 is lower in skill, as well as for guitars 3 and 4. Gavotte's musical compositions emphasize simple rhythm, melody, and harmonic processing tailored to basic guitar skills. The music creation method consists of three steps, namely, the process of class action, exploration, and socialization. Research in creating this musical work is used as a learning model for guitar practice. It can bridge in helping the mastery of reading block notation, especially for teaching group classes of 4-6 people.
Keywords: music composition; Gavotte; guitar skillKeywords
Full Text:
PDFReferences
Bader, R. (2006). Characterization of guitars through fractal correlation dimensions of initial transients. Journal of New Music Research, 35(4). https://doi.org/10.1080/09298210701458843
Banoe, P. (2003). Kamus Musik. Kanisius.
Biasutti, M. (2018). Strategies adopted during collaborative online music composition. International Journal of Music Education, 36(3), 473–490. https://doi.org/10.1177/0255761417741520
Casas-Mas, A., López-Íñiguez, G., Pozo, J. I., & Montero, I. (2019). Function of Private Singing in Instrumental Music Learning: A Multiple Case Study of Self-Regulation and Embodiment. Musicae Scientiae, 23(4), 442–464. https://doi.org/10.1177/1029864918759593
Hugh, M., & Miller. (1958). Introduction to Music a Guide to Good Listening. Barnes & Noble Inc.
Indrawan, A. (2015). Adaptasi Konserto pada Ensambel Gitar sebagai Upaya Pengayaan Bahan Ajar Matakuliah Ensambel. Resital: Jurnal Seni Pertunjukan (Journal of Performing Arts), 16(2).
Kaselouris, E., Bakarezos, M., Tatarakis, M., Papadogiannis, N. A., & Dimitriou, V. (2022). A Review of Finite Element Studies in String Musical Instruments. Acoustics, 4(1), 183–202. https://doi.org/https://doi.org/10.3390/acoustics4010012
Kelly, S. N., & Veronee, K. (2019). High school students’ perceptions of nontraditional music classes. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 219, 77–89. https://doi.org/10.5406/bulcouresmusedu.219.0077
Kostka, S. M., Payne, D., & Almén, B. (2018). Tonal harmony : with an introduction to post-tonal music. http://lib1.org/_ads/9CF82FEAD150203E5ADBF74C38EFA28E
Mansur, R. (2018). Lingkungan yang mendidik sebagai wahana pembentukan karakter anak. Vicratina: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 33–46.
McDermott, O., Orrell, M., & Ridder, H. M. (2014). The importance of music for people with dementia: the perspectives of people with dementia, family carers, staff and music therapists. Aging & Mental Health, 18(6), 706–716. https://doi.org/10.1080/13607863.2013.875124
Pendergast, S., & Robinson, N. R. (2020). Secondary Students’ Preferences for Various Learning Conditions and Music Courses: A Comparison of School Music, Out-of-School Music, and Nonmusic Participants. Journal of Research in Music Education, 68(3), 264–285. https://doi.org/10.1177/0022429420931826
Suharso, A. R. (2011). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Widya Karya.
Taryadi, R., Widodo, T. W., & Riyadi, B. (2013). Model Pembelajaran Seni Musik dalam Bentuk Ansambel untuk Siswa Sekolah Menengah Pertama. EKSPRESI, 9(1), 99–118.
Widodo, T. W. (2015). Pembelajaran Aransemen Musik Berbasis Teknologi Komputer di Jurusan Musik FSP Institut Seni Indonesia Yogyakarta. Promusika: Jurnal Pengkajian, Penyajian, Dan Penciptaan Musik, 3(2), 119–128. https://doi.org/https://doi.org/10.24821/promusika.v3i2.1695
Widodo, T. W. (2016). Penerapan Sistem Pembelajaran Kelas pada Mata Kuliah Praktik Instrumen Flute di Jurusan Musik FSP ISI Yogyakarta. Promusika: Jurnal Pengkajian, Penyajian, Dan Penciptaan Musik, 4(2), 84–93. https://doi.org/10.24821/promusika.v4i2.2276
DOI: https://doi.org/10.24821/promusika.v10i2.7955
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 PROMUSIKA: Jurnal Pengkajian, Penyajian, dan Penciptaan Musik
P-ISSN: 2338-039X (print) | E-ISSN: 2477-538X (online)