Perjodohan Antasena dengan Manuwati dalam Lakon Antasena Rabi Ki Anom Suroto, Kajian Mitologi Ritual
Abstract
Abstract
This paper discusses the meaning of Antasena having a match with Manuwati in the lakon Antasena Rabi presented by Ki Anom Suroto. Research data in the form of cassette tape recordings. This study uses a ritual mythology approach and asma kinarya japa. The method used in this study is analytical description. The recorded data of the audio wayang performance is listened to and then summarized according to the conventional structure of the wayang performance. The results showed that Antasena, who at first did not want to get married, actually had an arranged marriage with Manuwati. Lesmana, Samba, Wisatha, Purwaganti who also wants to marry Manuwati, is not in a relationship with Manuwati. Antasena and Manuwati are matched because they both have the same mythical aspect, namely the mythical aspects of Kamajaya and Shiva. The thing that determines the match between the two is the ritual aspect in the form of a war competition. The contest in the form of war is a tantric ritual level as a hallmark of the Shiva myth. Manuwati’s tantric level only fits the mythical aspect of Antasena. Antareja’s marriage with Manuwati means that shrimp can only live in water.
Tulisan ini membahas makna Antasena berjodoh dengan Manuwati dalam lakon Antasena Rabi sajian Ki Anom Suroto. Data kajian berupa rekaman pita kaset. Penelitian ini menggunakan pendekatan mitologi ritual dan asma kinarya japa. Metode yang digunakan dalam kajian ini adalah deskripsi analitis. Pertama-tama data rekaman pertunjukan wayang kulit yang berupa audio disimak kemudian diringkas sesuai struktur lakon wayang konvensional. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Antasena yang pada awalnya tidak ingin menikah justru berjodoh dengan Manuwati. Pelamar lain seperti Lesmana, Samba, Wisatha, Purwaganti yang ingin menikah justru tidak berjodoh dengan Manuwati. Hal yang paling menentukan perjodohan keduanya adalah tataran ritual yang berupa sayembara perang. Sayembara perang sebagai aspek ritual menunjukkan bahwa mite Kamajaya dan kapasitas air dengan tataran ritual wedik sangat kuat dalam sayembara ini. Sehingga dari sekian pelamar tersebut hanya Antasena yang berhak menjadi jodoh Manuwati karena Antasena memiliki aspek mite air, Indra, dan Kamajaya yang sama. Lakon ini menunjukkan bahwa perjodohan antara Antasena dan Manuwati merupakan penyatuan antara Mangkara (udang) dengan air. Antasena dengan kapasitas udangnya bisa “hidup” apabila menyatu dengan Manuwati dengan kapasitasnya sebagai air.
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Anandamurti, S. (1991). Kuliah tentang Mahabarata terj. Ketut Nila. Persatuan Ananda Marga Indonesia.
Anonim. (1982). Upadeça; Tetang Ajaran-ajaran Agama Hindu.
Becker, A. L. (1979). Tex-Building, Epistemology, and Aesthetics in Javanese Shadow Theatre. In A. L. Becker, A. A. Yengoyan, & Et.al. (Eds.), The Imagination and Reality: Essays on Southeast Asia Coherence System. Ablex Publication.
Brandon, J. R. (2003). Jejek-jejak Seni Pertunjukan di Asia Tenggara. P.T. UPI.
Gonda, J. (1965). Change and Continuity in Indian Religion. Mouton & CO.
Gupta, S., & et. al. (1979). Hindu Tantrism. E.J. Brill.
Hadiprayitno, K. (2004). Teori Estetika untuk Seni Pedalangan. Lembaga Penelitian Institut Seni Indonesia Yogyakarta.
Hiltebeitel, A. (1990). The Ritual of Battle; Krishna in The Mahabharata. State University of New York Press.
Holt, C. (2000). Melacak Jejak Perkembangan Seni di Indonesia. Masyarakat Seni Pertunjukan Indonesia.
Hopkins, E. W. (1986). Epic Mytology. Motilal Banarsidass.
Johns, A. H. (n.d.). “Devaruci or The Divine Splendor: A Javanese Presentation of an Indian Religious Concepts” in Tendebantque Manus Ripae Ulterioris, amore. Aneiad VI 314.
Katz, R. C. (1989). Arjuna in The Mahabharata; Where Krishna Is, There is Victory. University of South Carolina.
Krystiadi. (2014). Pertunjukan Wayang Lakon Antasena RabiSsajian Ki Anom Suroto (Kajian Struktural dan Estetika). Universitas Gadjah Mada Yogyakarta.
Kusumadilaga, K. P. (n.d.). Antasena Sayembara. Buku koleksi perpustakaan Pemprov Yogyakarta.
Mardiwarsito, L. (1990). Kamus Jawa Kuna- Indonesia, Cetakan ke IV. Nusa Indah.
Nugroho, S. (2020). Lahire ONTOSENO bocah ndugal kewarisan jagone poro dewo Ki Seno Nugroho terbaru 2020 - YouTube. Bagong Prime. https://www.youtube.com/ watch?v=6Ny3RtmbmNY
Padmosoekotjo, S. (1984a). Silsilah Wayang Purwa Mawa Carita Jilid IV. CV Citra Jaya.
Padmosoekotjo, S. (1984b). Silsilah Wayang Purwa Mawa Carita Jilid V. CV. Citra Jaya.
Padmosoekotjo, S. (1989). Silsilah Wayang Purwa Mawa Carita Jilid III. Citra Jaya Murti.
Poerwadarminta, W. J. S., & dkk. (1939). Baoesastra Djawa. J.B. Wolters’ Uitgevers Maatschappij Groningen.
Prawiroatmojo, S. (1985). Bausastra Jawa-Indonesia (kedua). CV. Haji Masagung.
Prawironagaran, K. D. I. (n.d.). Serat Pakem Ringggit Purwa Jilid IV. Mangkubumen.
Ranggawarsito, R. N. (1983). Serat Pustaka Raja Purwa, Jilid 4 (K. Suryosaputro (ed.)).
Senawangi, T. P. (1999a). Ensiklopedi Wayang Indonesia. Tim Senawangi.
Senawangi, T. P. (1999b). Ensiklopedia Wayang Indonesia Jilid II. Senawangi.
Soetarno. (2002). Pakeliran Pujosumarto, Nartosabdo, dan Pakeliran Dekade 1996-2001. STSI Press.
Suwandono, D. (n.d.). Ensiklopedi Wayang Purwa I (Compedium). Proyek Pembinaan Kesenian Direktorat Pembinaan Kesenian Dit. Jen. Kebudayaan Departemen P & K.
Wahyudi, A. (2001). Sanggit dan Makna Lakon Wahyu Cakraningrat Sajian Ki Hadi Sugito. Jurusan Ilmu-ilmu Humaniiora, Universitas Gadjah Mada Yogyakarta.
Wahyudi, A. (2010). Lakon Laire Antasena: Konsep” Jembar Tanpa Pagut” dalam Tradisi Wayang Ngayogyakarta. Lembaga Penelitian Institut Seni Indonesia Yogyakarta.
Wahyudi, A. (2011). Lakon Laire Antasena: Konsep ”Jembar tanpa Pagut” dalam Tradisi Wayang Ngayogyakarta. Resital: Jurnal Seni Pertunjukan, 12(1), 76–82. https://doi. org/10.24821/resital.v12i1.465
Wahyudi, A. (2012). Lakon Dewaruci Cara Menjadi Jawa: Sebuah Analisis Strukturalisme Levi-Strauss dalam Kajian Wayang. Bagaskara.
Wahyudi, A. (2013). Tokoh Antasena dalam Dunia Wayang.
Wahyudi, A. (2019). Lakon Karna Tandhing: Konsep Pergantian Musim dalam Pemujaan Syiwa. Wayang Nusantara: Journal of Puppetry, 3(2), 80–90. https://doi.org/10.24821/wayang.v3i2.3148
Widyatmanta, S. (1968). Adiparwa Jilid II. U.P. Spring.
Wirastodipura, K. R. M. H. (2006). Ringgit Wacucal, Wayang Kulit, Shadow Pupet. ISI Press Solo.
Wirjosuparto, S. (1968). Kakawin Bharata-yuddha.
Bhratara.
Wiryamartana, I. K. (1998). Popularitas Tidak Perlu Diburu”. In K. Hadiprayitno (Ed.), Inovasi dan Transformasi Wayang Kulit. Lembaga Studi Jawa.
Z., M. C. (1989). Janamejaya’s Sattra and Ritual Structure. Journal of The American Oriental Society, 109(3), 401–420. https://www.jstor. org/stable/604138?seq=1
DOI: https://doi.org/10.24821/wayang.v5i1.5821
Article Metrics
Abstract view : 596 timesPDF (Bahasa Indonesia) - 1562 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. ISSN 2356-4776 (print) | ISSN 2356-4784(online).