Prinsip Eco Art dalam Karya Recycle Limbah Tekstil “Night Queen”

Khansa Syahla

Abstract


The accumulation of textile waste due to excessive consumption patterns and fashion trends has become a significant environmental issue. The three-dimensional artwork titled Night Queen seeks to innovate through a recycling approach by transforming textile waste into textile clay. This new material is pliable and suitable for creating art pieces. The Eco-Art approach is applied to convey ecological messages while educating the public about the impact of textile waste. This study employs an artistic-based research method, incorporating shredded textile waste mixed with additional materials such as cornstarch, white glue, vinegar, liquid soap, and oil. The visualization of this artwork is inspired by the tuberose flower and eye elements, symbolizing the inferiority and sadness experienced by women. It utilizes mimesis aesthetic theory and a tetradic color scheme. The resulting artwork aims to motivate women to build self-confidence while contributing to environmental conservation and innovative textile waste management.

ABSTRAK

Penumpukan limbah tekstil akibat pola konsumsi berlebihan dan tren fashion telah menjadi permasalahan lingkungan yang signifikan. Karya seni tiga dimensi berjudul “Night Queen” inovasi melalui pendekatan recycle, dengan mengolah limbah tekstil menjadi textile clay. Sebuah material baru yang mudah dibentuk dan digunakan untuk pembuatan karya seni. Pendekatan Eco-Art diterapkan untuk menyampaikan pesan ekologis sekaligus memberikan edukasi kepada masyarakat tentang dampak limbah tekstil. Penelitian ini menggunakan metode artistic based research, mencampur limbah tekstil yang telah dicacah dengan bahan tambahan seperti tepung maizena, lem putih, cuka, sabun cair, dan minyak. Visualisasi karya ini terinspirasi oleh bunga sedap malam dan elemen mata sebagai simbol inferioritas dan kesedihan yang dialami wanita, dengan penerapan teori estetika mimesis dan kombinasi warna tetradic. Hasil karya berfungsi sebagai motivasi untuk meningkatkan kepercayaan diri wanita, sekaligus sebagai kontribusi dalam upaya pelestarian lingkungan dan inovasi pengelolaan limbah tekstil. 


Keywords


limbah tekstil, recycle, Eco-Art, textile clay, artistic research

References


Abrar, N. I., & Raharjo, T. (2017). “Jamur dalam Ekspresi Seni Kriya Kayu”. Corak, 6(2), 125–135.

https://doi.org/10.24821/corak.v6i2.2400

Amalia, D. D., Noviekayati, I., & Ananta, A. (2022). “Kepercayaan Diri pada Perempuan Dewasa Muda

Pengguna Media Sosial: Adakah Peranan Inferioritas? INNER: Journal of Psychological Research,

(3), 311–318.

Baryła, W. dkk. (2024). “The Growing Problem of Textile Waste Generation—The Current State of Textile

Waste Management”. Energies, 17(7). https://doi.org/10.3390/en17071528

Basundoro, P. (2023). Pengantar Kajian Sejarah Ekonomi Perkotaan Indonesia. Kencana.

Fachrizal, M. R. (2022). Ayo Membuat Kerajinan Textil. Cv.Media Edukasi Creative.

Fapala, A. D., Umar, M. F. R., & Nurhikmah, N. (2024). “Hubungan antara Envy dengan Kecenderungan

Inferiority Feelings dalam Pertemanan pada Perempuan Dewasa Awal di Kota Makassar”. Jurnal

Psikologi Karakter, 4(1), 122–129. https://doi.org/10.56326/jpk.v4i1.3461

Farantika, A. (2015). “Pengaruh Psikologi Kombinasi Warna dalam Website”. Andharupa, Jurnal Desain

Komunikasi Visual & Multimedia, 1(1), 45–54.

Fatharini, A. dkk. (2024). CERITA TENTANG AIR:SEBUAH AKSI KOLEKTIF DARI INDONESIA. CV. Alinea Media

Dipantara.

Hidayati, N. dkk. (2023). “Sundel: Reinterpretasi Bunga Sedap Malam dalam Motif Bordir dan Sulam”.

Narada : Jurnal Desain Dan Seni, 10(1), 67. https://doi.org/10.22441/narada.2023.v10.i1.006

Hostasova, R. (2022). ARTISAN AIR-DRY CLAY. C&T Publishing.

Kusrianto, A. (2020). Fashion Textile. ANDI.

Marianto, D. (2017). Seni & Daya Hidup dalam Perspektif Quantum. BPI ISI.

Meliani. (2013). “Teori warna: Penerapan Lingkaran Warna dalam Berbusana”. Humaniora, 4(9), 326–338.

Merlina. (2013). “Proses Kreatif dalam Mencipta Busana Berbahan Limbah Perca”. Corak, 2(1), 37–45.

https://doi.org/10.24821/corak.v2i1.2327

Najmah dkk. (2022). Ilmu Kesehatan Masyarakat. CV. Bintang Semesta Media.

Peradantha, S. (2024). “Pendekatan Autoetnografi dalam Penelitian Artistik: Studi Kasus dan Implikasi

Metodologis”. Kajian Seni, 10(02), 153–170.

Putra, S. dkk. (2023). Sosial Humaniora dalam Penciptaan Karya Seni (Ideas Publishing (Ed.)).

Rakthaworn, P. dkk. (2009). “Extraction Methods for Tuberose Oil and their Chemical Components”.

Kasetsart Journal - Natural Science, 43(5 SUPPL.), 204–211.

Sasongko, M. N., Suyanto, M., & Kurniawan, M. P. (2020). “Analisis Kombinasi Warna pada Antarmuka

Website Pemerintah Kabupaten Klaten”. Jurnal Teknologi Technoscientia, 12(2), 125–133.

Khansa Syahla, Sugeng Wardoyo, Arif Suharso, The Principle of Eco Art in the Recycled Textile Waste Artwork, … [ 73

http://www.klatenkab.go.id

Sunarmi. (2022). Tekstil Untuk Restoran Hotel. Jejak Pustaka.

Tahalele, Y. dkk. (2023). Sustainable Fashionpreneur: Sustainable Fashionpreneur (Strategic Waste

Management for Lifestyle Product). PT Baskara Cipta Karya.

Triharyanto, B. (2024). MENGHAPUS KESEDIHAN. Kreatifa Prima.

Wahyuningtyas, B. P. (2015). “Aroma sebagai Komunikasi Artifaktual Pencetus Emosi Cinta”. Humaniora,

(1), 77–85.

Wijayanti, S. dkk. (2024). “RESPON MORFOLOGIS DAN FISIOLOGIS BUNGA SEDAP MALAM (Polianthes

tuberosa L.) DENGAN PAPARAN RETARDANT”. Jurnal Biosense, 7(01), 94–103.

https://doi.org/10.36526/biosense.v7i01.3834

Yogananti, A. F. (2015). “Pengaruh Psikologi Kombinasi Warna dalam Website”. ANDHARUPA: Jurnal Desain

Komunikasi Visual & Multimedia, 1(01), 45–54. https://doi.org/10.33633/andharupa.v1i01.956

Zuhrah, A., Aini, N., & Wardiyati, T. (2010). “RESPON MORPHOLOGI TANAMAN SEDAP MALAM (Polianthes

tuberose L. cv. Roro Anteng) TERHADAP PEMBERIAN COLCHICINE”. Buana Sains, 10(2), 153–158.




DOI: https://doi.org/10.24821/corak.v14i1.14358

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Khansa Syahla

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. ISSN 2301-6027  (print) | ISSN 2685-4708  (online).

 

View My Stats