Penciptaan Model Pembelajaran Bisnis Melalui Game “Chochorillo : The Lost Receipes”

Dhia Ayu Sabrina Soewandi

Abstract


Implementation of business education in the world of education is very important. However, many theories and teaching monotonous nature led to the knowledge of the business is difficult to be well understood. Thus, to introduce supply chain management as the business processes of an enterprise, it takes a learning method that is more innovative and creative as well as promoting business practices. One method of teaching that can address these problems is with education game business simulation genre. Chocorillo: The Lost Recipes is an educational game that teaches the business of business learning, especially concerning supply chain management which is packed with gameplay that is fun and exciting game story. This game there are 29 characters that the player can interact with them, doing quests from them, and resolve social problems that occur. The creation of this work is expected to generate business educational game that can provide learning effects without compromising the beauty aspect of the graphics so players do not get bored easily in use.

Keywords: Android, game edukasi, bisnis, unity, supply chain management.

 

Abstrak

Penerapan pendidikan bisnis dalam dunia pendidikan merupakan hal yang sangat penting. Akan tetapi, banyaknya teori dan sifat pengajaran yang monoton menyebabkan pengetahuan akan bisnis sulit untuk dipahami dengan baik. Dengan demikian, untuk memperkenalkan supply chain management sebagai proses bisnis suatu perusahaan, dibutuhkan sebuah metode pembelajaran yang lebih inovatif dan kreatif serta mengedepankan praktik dalam bisnis. Salah satu metode pengajaran yang dapat menjawab permasalahan tersebut adalah dengan game edukasi bisnis bergenre simulasi. Chocorillo: The Lost Recipes merupakan game edukasi bisnis yang mengajarkan pembelajaran bisnis khususnya tentang supply chain management yang dikemas dengan gameplay yang menyenangkan dan game story yang menarik. Game ini terdapat 29 karakter yang pemain dapat berinteraksi dengan mereka, mengerjakan quest dari mereka, dan menyelesaikan permasalahan sosial yang terjadi. Penciptaan karya ini diharapkan dapat menghasilkan game edukasi bisnis yang dapat memberikan efek pembelajaran tanpa mengurangi aspek keindahan grafis sehingga pemain tidak mudah bosan dalam menggunakannya.

Kata kunci: Android, game edukasi, bisnis, unity, supply chain management

 


Full Text:

ABSTRAK FULL TEXT

References


Afoakwa, E. O. 2010. Chocolate Science and Technology. New Jersey: John Willey & Sons.

Agustinus, Nilwan. 1998. Pemograman Animasi dan Game Profesional 4. Jakarta: Elex Media komputindo.

Ahmadi H, Abu dan Sholeh, Munawar. 2005. Psikologi Perkembangan. Jakarta: Asdi Mahasatya.

Amirullah, dan Hardjanto, Imam. 2005. Pengantar Bisnis, Edisi Pertama. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Atkinson, C., Banks, M., France, C. Dan McFadden, C. 2010. The Chocolate and Coffee Bible. London: Anness Publishing Ltd.

Brown, A. C. 2010. Understanding Food: Principles and Preparation. Fourth edition. Belmont: Cengage Learning.

Cohen, Peter. 2007. PlayFirst releases Chocolatier 2: Secret Ingredients. http://www.macworld.com/article/1061221/chocolatier2.html. Diakses pada tanggal 22 April 2016.

Costikyan, Greg. 2013. Uncertainty In Games. Cambridge: The MIT Press.

Dillon, Teresa. 2005. Adventure Games for Learning and Storytelling. UK:

Futurelab prototype context paper: Adventure Author.

Dilworth, James B. 2000. Operating Management : Providing Value in Goods and Services. 3rd Edition. Orlando: The Dryen Press Harcourt College Publisher.

Ebdi Sanyoto, Sadjiman, Drs. 2005. Dasar-Dasar Tata Rupa dan Desain. Yogyakarta: Arti Bumi Intaran.

Echols, John M. 2005. Kamus Inggris-Indonesia. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Eka Dyta, Septian. 2013. Rancang Bangun Aplikasi Game Edukasi Anak untuk mengenal Bentuk dan Warna Benda. Jurnal UDINUS Semarang.

Gargenta, M. 2011. Learning Android. California: O’Reilly Media.

Glos, Raymond E. 1980. Business : its nature and environment. Cincinnati: South-Western.

Griffin, Ricky W. dan Ebert, Ronald J. 2007. BISNIS. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Hancock, B. L. 1997. Cocoa Bean Production and Transport. Fowler, M. S. (Rev). In: S. T., Beckett (Ed). Industrial Chocolate Manufacture and Use. London: Champman and Hall.

Handriyantini, Eva, S.Kom, M.MT. 2009. Permainan Edukatif (Educational Games) Berbasis Komputer untuk Siswa Sekolah Dasar. Malang: Sekolah Tinggi Informasi & Komputer Indonesia.

Heizer, Jay dan Barry, Render. 2005. Operations Management-Manajemen Operasi. Jilid-1-Edisi 7. Jakarta: Salemba Empat.

Hugos, Michael. 2003. Essential of Supply Chain Management. New Jersey: John Willey & Sons.

Hurd, Daniel dan Jenuings, Erin. 2009. Standardized Educational Games Ratings: Suggested Criteria. Karya Tulis Ilmiah.

Ismail, Andang. 2006. Education Games. Yogyakarta: Pilar Media.

Kasmir dan Jakfar. 2012. Studi Kelayakan Bisnis. Jakarta: Prenadamedia Group.

Morganelli, Adrianna. 2006. Biography of Chocolate. Canada: Crabtree.

Schroeder, Roger G. 2007. Manajemen Operasi. Jilid 2-Edisi 3. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Simchi-Levi, David dan Kaminsky. 2004. Managing the Supply Chain : The Definitive Guide for the Business Professional. New York: McGraw Hill.

Sunanto, H. 1992. Cokelat, Budidaya, Pengolahan Hasil dan Aspek Ekonominya. Yogyakarta: Kanisius.

Usdiati, Entit. 2010. Game sebagai Media Pembelajaran Masa Kini. http://pendis.kemenag.go.id/index.php?a=detilberita&id=5658. Diakses pada tanggal 21 Juli 2016.

von Neumann, J. dan Morgenstern, O. 1944. Theory of Games and Economic Behaviour. Princeton: Princeton University Press.

Wood, G. A. R. 1975. Cocoa. 3rd Edition. New York: Longman.




DOI: https://doi.org/10.24821/jags.v2i1.1417

Article Metrics

Abstract view : 0 times
ABSTRAK - 0 times FULL TEXT - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2017 Journal of Animation & Games Studies



Journal of Animation and Games Studies (JAGS) - ISSN 2460-5662 (print) || 2502-499X (online)

Visitor Number  : View JAGS Stats