Lakon Brajadenta Brajamusthi: Sebuah Respon terhadap Lakon Brajadenta Mbalela

Sumantri Adi Saputra, Aneng Kiswantoro

Abstract


Abstrack

This research aims to portray the origins of Raden Brajadenta and Raden Brajamusthi, as well as their death by Raden Gathutkaca. For the purpose, initial observations were made by watching shadow puppet performances and studying its literature. In addition, interviews with notable masters of Yogyakarta-style puppetry were conducted for more story references. The asma kinarya japa approach was used as a concept for compiling a new story adaptation. Asma kinarya japa is an approach used to track down the etymology of characters’ names in a shadow puppet performances. Microcosmical and macrocosmical context-based interpretation of meanings were derived. Afterwads, the Brajadenta Brajamusthi puppet performance with story adaptation was composed. The puppet master’s ideas were expressed in themes, main ideas, characterizations, settings, and plots of the story. The results indicate that the Braja sometimes originate from the magical power of Aji Gandawastra belonged to Prabu Pandhu which was given to Prabu Tremboko. The theme conveyed in the Brajadenta Brajamusthi performance is life perfection. This work conveys the idea that Brajadenta and Brajamusti originating from Aji Gandawastra with the wind aspect in themselves, ultimately, achieve life perfection by uniting with the ruler of the wind in Raden Gathutkaca.


Abstrak

Tujuan penciptaan karya ini untuk memaparkan asal-usul Raden Brajadenta dan Raden Brajamusthi, serta peristiwa kematian mereka oleh Raden Gathutkaca. Untuk mencapai tujuan tersebut dilakukan observasi awal melalui pengamatan terhadap pertunjukan wayang kulit dan studi pustaka. Selanjutnya dilakukan wawancara dengan tokoh pedalangan gaya Yogyakarta untuk menambah referensi cerita. Pendekatan asma kinarya japa digunakan sebagai konsep menyusun sanggit baru. Asma kinarya japa merupakan pendekatan yang digunakan untuk menelusuri arti nama-nama tokoh dalam sebuah lakon wayang berdasarkan etimologi. Kemudian dari arti tersebut ditafsirkan maknanya atas dasar konteks, baik konteks mikrokosmos maupun makrokosmos. Langkah terakhir ialah penyusunan lakon Brajadenta Brajamusthi menggunakan teori sanggit lakon. Gagasan pengkarya dituangkan dalam tema, gagasan pokok, penokohan, setting, dan alur. Berdasarkan hasil pengamatan dan analisis, didapat asumsi bahwa kadang Braja berasal dari daya kesaktian Aji Gandawastra milik Prabu Pandhu yang diberikan kepada Prabu Tremboko. Tema yang akan disampaikan dalam lakon Brajadenta Brajamusthi ialah kesempurnaan hidup. Jadi karya ini menyampaikan sebuah pemikiran bahwa Brajadenta dan Brajamusti yang berasal dari Aji Gandawastra dengan aspek angin dalam diri mereka, pada akhirnya mencapai kesempurnaan hidup dengan cara bersatu dengan penguasa angin yang ada dalam diri Raden Gathutkaca.


Keywords


Raden Brajadenta; Raden Brajamusthi; Asma Kinarya Japa; Kadang Bajra; kasampurnan

Full Text:

PDF

References


Budiarto. (n.d.-a). Bausastra.

Haryanto, S. (1995). Bayang-bayang Adiluhung: Filsafat, Si,bolis, dan Mistik dalam Wayang. Semarang: Effhar dan Dahar Prize.

Kasidi. (2021). Relasitas Estetik Gerak-gerak Wayang dengan Iringan Pakeliran Gaya Pedalangan Yogyakarta. Yogyakarta: BP ISI Yogyakarta.

Mardiwarsito, L. (1990). Kamus Jawa Kuna-Indonesia, Cetakan ke IV. 1990: Nusa Indah.

Margiyono, K. (2015). Wawancara Ki Margiyono: Prabu Bogadenta. Bantul.

Mudjanattistomo. (1977). Pedhalangan Ngayogyakarta Jilid I Gegaran Pamulangan Habirandha. Yogyakarta: Yayasan Habirandha.

Murtiyoso, B. (1981). Pengetahuan Pedalangan. Surakarta: ASKI Surakarta.

Nartosabdo, K. (2019). Brajadenta Balela. Nguri Budaya. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=JvWODzvarPc

Nartosabdo, K. (2021). Pagelaran Wayang Kulit Ki Nartosabdo dalam Lakon Pamukso (Pandu Gugur). Kusuma Recording (WBS Radio Perpusnas). Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=ZBx9gCoFAVk

Nugroho, K. S. (2008). Gathutkaca Wisuda. Bantul.

Nugroho, S. (2017). Sanggit dan Garap Lakon Banjaran Pertunjukan Wayang Kulit Purwa Gaya Surakarta. Surakarta: ISI Press.

Nurgiyantoro, B. (2002). Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Padmosoektjo, S. (1982). Silsilah Wayang Purwa Mawa Carita Jilid III. Surabaya: CV. Citra Jaya.

Poerwadarminta, W. J. S. (1939). Baoesastra Djawa. Batavia: J.B. Wolters Uitgevers=Maatschappaij N.V. Groningen.

Riyadi, S. (Trans.). (1984). Serat Purwakandha Jilid 2. Jakarta: Balai Pustaka.

Saputro, S. (1983). Serat Pustaka Raja Purwa Jilid IV. Surakarta: ASKI Surakarta.

Saputro, S. (1984). Naskah Pakeliran Padat Lakon Bimo Bungkus. Surakarta: ASKI Surakarta.

Satoto, S. (1985). Wayang Kulit Purwa Makna dan Struktur Dramatiknya. 1985: Proyek Penelitian dan Pengkajian Kebudayaan Nusantara (Javanologi) Direktorat Jenderal Kebudayaan Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Soetarno, Sunardi, & Sudarsono. (2007). Estetika Pedalangan. Surakarta: ISI Surakarta dan CV Adji Surakarta.

Susmono, K. E., & Soedarsono, K. M. (2012). Gathutkaca Sang Kalajaya. REM Record.

Tanaya, R. (1979). Bima Suci. Jakarta: PN Balai Pustaka.

Tjakraningrat, K. P. H. (2024). Kitab Primbon Betaljemur Adammakna (Bahasa Ind; D. Saktiani, Ed.; A. Murdyastomo & Gunawan, Trans.). Yogyakarta: Narasi.

Wahyudi, A. (2010). Lakon Laire Antasena: Konsep” Jembar Tanpa Pagut” dalam Tradisi Wayang Ngayogyakarta. Yogyakarta: Lembaga Penelitian Institut Seni Indonesia Yogyakarta.

Wahyudi, A. (2011). Bima dan Drona Dalam Lakon Dewa Ruci, Ditinjau Dari Analisis Strukturalisme Levi Strauss. Universitas Gadjah Mada.

Wahyudi, A. (2012). Lakon Dewaruci Cara Menjadi Jawa: Sebuah Analisis Strukturalisme Levi-Strauss dalam Kajian Wayang. Yogyakarta: Bagaskara.

Wahyudi, A. (2014). Sambung-Rapet dan Greget-Sahut: Sebuah Paradigma Dramaturgi Wayang. Yogyakarta: Angkasa.

Wasito, M. (1990). Kamus Jawa Kuna-Indonesia. Jakarta: Nusa Indah.




DOI: https://doi.org/10.24821/wayang.v6i1.10798

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a 
Creative Commons Attribution 4.0 International LicenseISSN 2356-4776 (print) | ISSN 2356-4784(online).

 

 

View My Stats

Flag Counter